České Budějovice v metropolitním měřítku
České Budějovice tvoří spolu s okolními obcemi funkční metropolitní celek. Tyto obce využívají městskou občanskou vybavenost a pracovní příležitosti, což vede ke zvýšené dopravní zátěži. Řešení zahrnuje podporu alternativních forem dopravy (MHD, cyklo, P+R) a koordinaci územního rozvoje s příměstskými oblastmi.
Zásadní je i systém zeleně, který propojí město s okolní krajinou a posílí jeho ekologické, rekreační a hospodářské funkce. Tento systém by měl být součástí územního plánu a zároveň podporován dalšími nástroji, jako je koordinace správy příměstské krajiny a osvěta veřejnosti.
Adaptace na klimatickou změnu – zelená infrastruktura
Město integruje modrozelenou infrastrukturu do všech úrovní plánování, čímž propojuje hospodaření s vodou, veřejný prostor, mobilitu i ekologickou stabilitu. Klíčové prvky zahrnují krajinné klíny, zelené osy kolem vodních toků a opatření ke zlepšení schopnosti krajiny zadržovat vodu a předcházet suchu a povodním.
Název projektu: | Územní plán České Budějovice |
Autoři: | Pavel Hnilička Architects+Planners (CZ), Studio MAP (CZ), Omgeving (BE) |
Spolupráce: | Mott MacDonald, Studio Relinkt, Štepán Špoula |
Klient: | Město České Budějovice |
Rok: | 2025 |
Adaptace na klimatickou změnu – zelená infrastruktura
Město integruje modrozelenou infrastrukturu do všech úrovní plánování, čímž propojuje hospodaření s vodou, veřejný prostor, mobilitu i ekologickou stabilitu. Klíčové prvky zahrnují krajinné klíny, zelené osy kolem vodních toků a opatření ke zlepšení schopnosti krajiny zadržovat vodu a předcházet suchu a povodním.
Rozvíjející se město
Nový územní plán podporuje polyfunkční čtvrti s dostupnými službami a kvalitním veřejným prostorem. Zaměřuje se na propojení městských částí různými formami dopravy, transformační území a efektivní využití ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i občanskou vybavenost.
S očekávaným nárůstem obyvatel o třetinu do roku 2050 je nutné analyzovat kapacity města a zajistit dostatečnou infrastrukturu a služby. Součástí strategie je také transformace průmyslových areálů na smíšené čtvrti s novými pracovními místy. Pro každou čtvrť bude vytvořena její karta s regulacemi a požadavky na výstavbu.
Regulační nástroje územního plánu
Územní plán stanoví rozdílné způsoby využití území s důrazem na polyfunkčnost a flexibilitu. V transformačních a zastavitelných plochách vymezuje jasná pravidla rozvoje. Pro klíčová území vyžaduje zpracování podrobnějších studií (územní studie, regulační plány).
Město krátkých vzdáleností
Dopravní strategie vychází z principu „15minutového města“, kde základní služby jsou dostupné pěšky nebo na kole. Důraz je kladen na kvalitní veřejnou dopravu, pěší prostupnost a rozvoj cyklostezek. Územní plán bude specifikovat klíčová veřejná prostranství, která utvářejí charakter města a podporují udržitelnou mobilitu.
Měřítkové přístupy v územním plánování
Plánování se odehrává ve čtyřech měřítkových úrovních:
1. Metropolitní úroveň (XL) – role města v regionu.
2. Celoměstská úroveň (L) – hlavní strategické koncepce.
3. Úroveň městských čtvrtí (M) – vize pro jednotlivé části města.
4. Detailní úroveň (S) – regulační opatření a územní studie pro konkrétní lokality.